Moraliskt dilemma

Ja, tanken som slog mig i fredags morse ordnade ett moraliskt dilemma i mi hjärna.
Kanske det störta I lands problemet i modern tid ;)

Jo, såhär.. Dexter, katten, är ju över 6mån och könsmogen. Och är "mogen" för en kastrering. Men tiden har liksom inte räckt till, inte tanken att behöva lägga pengar på en kastrering heller.
Grannen har en tjejkatt, 1 månad yngre än Dexter.. Vilket betyder att vi har två könsmogna katter av vadera kön i husen brevid varandra.

Grannen frågade i veckan om vi hade kastrerat katten.. hm..
Sen tänkte jag såhär:    När jag har en tjejkatt så är det en självklarhet för mig att jag ger den p-piller eller steriliserar den, för jag vill inte ha kattungar.
Men med en killkatt.. ja, i vanliga fall har vi ju kastrerat. Men inte nu..  En killkatt kan inte släpa hem ungar / föda ungar så problemet blir inte mitt.

MEN SEN, det var på fredags morgonen det slog mig. "Såhär kan man ju inte tänka!"
Om du jämför katterna med människor. Jag blir ju tokig när nån säger att "det är tjejens ansvar att skydda sig om hon inte vill ha barn.." Det är väl bådas ansvar!!

Men hur kan jag då försvara min handling av att jag/vi inte kastrerat katten?? haha
Ja, ni förstår hur "jobbigt" det är nu ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0