Recept

Tänkte dela med mig av ett av mina nya favorit recept! Skit lämpligt när man vill ha matlåda, som är god att värma även dagen efter!

Orginal receptet lyder som flöjande:

Kycklinggratäng med pasta          4 portioner
ca 8 dl kokt pasta, t.ex Pasta Penne (280 g okokt pasta)
1 grillad kyckling
100 g färska champinjoner
1 msk smör eller margarin
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
salt & peppar
2-3 tomater
hackad färsk eller torkad oregano
50-100 g riven ost, t.ex Mozarella

Om man gör efter orginalreceptet blir det en rätt smaklös historia.
Såhär gör jag!    (kom då ihåg att jag gör massor för att få matlådor!)

en hel förpackning Berilla pasta, tex Penne. (ca 500g okokt pasta)
1 grillad kyckling
1 msk smör
1 msk vetemjöl
2,5 dl matlagningsgrädde. Alternativt 50/50 av grädde och mjölk
1 förpackning Paprika & Chili Creme Fraiche
1½-2 förpackningar Baby Spenat
salt & peppar
3 tomater
torkad oregano
en hel Mozarella - vet inte hur många gram det är på en ostbit i förpackningen.

Gör såhär:
Lägg den kokta pastan i en lätt smord ugnssäker form (jag har en form som är ca 25*35cm). 
Rensa den grillade kycklingen och dela i mindre delar. Lägg kycklingbitarna över pastan.
(EJ MED I MITT RECEPT:Ansa och skiva champinjonerna. Fräs champinjonerna i matfettet i en kastrull.)
Smält matfettet i kastrull & strö över vetemjölet, späd med grädde och mjölk / matlagninggrädde + creme fraiche. Tillsätt baby spenaten! Låt stuvningen koka på svag värme ca 5 min. Smaksätt med salt och peppar. Bred stuvningen över kycklingen. Skölj och skiva tomaterna. Lägg tomatskivorna över stuvningen.
Strö över hackad färsk eller torkad oregano samt den rivna osten.
Gratinera i 225 grader ca 15 min.

Enkelt och gott som tusan!! Går säkert att göra om till flera olika varianter från orginal receptet - gör ni nån ny variant, skriv gärna en kommentar så kanske jag testar senare :)

Låt väl smaka

Kommentarer
Postat av: Linda Larsson

bra att du slänger upp recept!!! de gillar jag!!! sen är det ju världens plus att de äääääääntligen är snö =) puss på dig i teddy!!!

2010-11-09 @ 22:29:29
URL: http://lindaallstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0