Fredagsmat

Har slängt ihop dagens middag. Blir en enkel fredagsmiddag idag.
Har haft en riktigt grå regning innedag. M & H skall iväg på bio ikväll, så jag o T blir ensamma en stund.
Då blir de bra med en middag i all sin enkelhet!



Pastalåda!
Pasta - så mycket man vill ha
Skinka - oxå så mycket som man vill ha
3 ägg, purjo, 1½dl grädde, 1½dl mjölk, 3msk dijonsenap, salt, peppar, riven ost.

Så står det i receptet, men idag har jag bytt ut lite.. Jag har istället
3 ägg, ½dl matlagningsgrädde, ½ burk - ca 1dl Tomat & Basilika creme fraiche, 1dl mjölk, salt, peppar, ost

Bytte med andra ord ut senapen. Har ingen dijonsenap hemma och i ärlighetensnamn blir de inte så jätte mycket smak av det. Så idag använde jag den där Tomat o Basilika - så får vi se hur de blir. Den är ivf jätte god som den är tycker ja. 
Man kokar ivf pastan - strimlar skinkan och purjon. Blandar alla övriga ingredienserna i en skål. Blanda ihop allt och ner i en form. Eller blanda skinkan o pastan och avsluta med "såsen", lite extra ost kan man lägga uppe på om man vill. Men jag brukar blanda ner osten i såsen.
In i ugnen 200* i ca 30min
Det blir rätt mycket mat när man har det i en glas/ugnsform. Bra "vardagsmat" - trots fredag :)

Har även slängt ihop nån form av tomat och zucchini gratäng till sidan om. Bara för att få lite mer "mat" än pasta o skinka i en röra.
1 zucchini i smala skivor
2 stora tomater i skivor
varva ner dem i en ugnsform. Pressa önskad mängd vitlök - salta - peppra.
2dl matlagningsgrädde och strö över riven ost. In i ugnen 225* i 15min

Har aldrig testat, men de kan väll inte gå helt åt skogen. Enligt receptet så var det inga tomater med utan 2 zucchinis.. men ja testar med tomat. Blir kanske lite blött, men men

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0