Nytt recept prövat

I fredags satt jag och letade lite nya recept innan det var dags för handling.
Är så trött på att göra samma mat om och om igen..
Fast nu har jag märkt att när jag testat ett nytt recept, gillat de.. då gör jag den maten om och om igen och glömmer bort den mat jag gjorde innan hehe
Så det är fortfarande samma antal maträttar som rullar runt på matsedeln (den mentala, inte nedskrivet)
Men, det är ju kul att vidga sina matvyer lite. Dock är det mest "vardagsmats recept" som jag mest är ute efter, helgerna brukar lösa sig ändå med en eller annan skärpmåltid.

I fredags blev det tacogratäng. De har ju folk gjort länge, men vi har inte gjort de här hemma bara.
Det var riktigt gott och jag gjorde mycket så vi har fått matlådor - lovely!
Jag gjorde dubbelsats just för att få matlådor, men följande recept använde jag:

400* köttfärs + tacokrydda till det
1 paket Philadelpiaost
2dl lätt creme fraiche
Purjo, majs, röd paprika
Riven ost

Blandade ihop osten med creme fraichen och smetade ut det i botten av gartängformen. Brynde köttfärsen och kryddade med tacokryddan - när de var klart blandade jag ner purjo, majs och paprika. Hällde detta över ostsmeten i formen. Avslutade med att strö riven ost över det hela. In i ugnen 175* tills de fått färg / genomvarmt. Serverade med nachochips och sallad (isberg, gurka, tomat).   Mums mums!

Idag till lunch har jag testat ett nytt recept på Fiskgratäng.
400-600g torsk
1 paket Kvali kräftost
2 dl lätt creme fraiche
en knippe dill
    (jag hade egenodlad dill i frysen från i somras - gött!)
Kräftstjärtar   (stod räkor i receptet, men det tycker jag inte om.. men det går alltså att använda oxå!)

Fisken läggs i en form - salta lite på. Blanda ihop osten, creme fraiche, dill och kräftstjärtar. Kladda ut det över fisken - in i ungen 200* i 20-30min.    Jag spädde ut geggan med lite spad från kräftstjärtarna för att få det lite blötare och det blev jätte blött - men de tycker jag är bra, så att det inte blir torrt. Åt till färskpressad potatis.
Gott var det - barnvänligt då det inte är nå starkt och så.

Så, nu får vi se när jag testar nytt recept nästa gång :)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hello! Jag vet inte riktigt när det blir.. har inte bestämt något datum.. ingen bussresa tror jag dock att de blir för min del.. När ska du åka?

2011-03-21 @ 11:56:08
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ojdå.. åker man buss hela natten.. då skulle jag ju vara helt vecka på dagen efter..

2011-03-21 @ 20:18:18
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0